Tęczowy Ogród w unijnym programie Comenius

Dwujęzyczne przedszkola „Tęczowy Ogród” uczestniczą w unijnym programie Comenius, który umożliwia dzieciom poznanie dziedzictwa narodowego i kultury państw zjednoczonej Europy, a pedagogom z krajów europejskich wymianę doświadczeń.

W ramach programu „Comenius – uczenie się przez całe życie” sieć dwujęzycznych przedszkoli „Tęczowy Ogród”\” współpracuje z placówkami z ośmiu krajów europejskich: Grecji, Estonii, Portugalii, Włoch, Bułgarii, Turcji, Anglii oraz Irlandii Północnej. Dwuletni plan współpracy zakłada poznanie przez pedagogów systemu edukacji w każdym z krajów uczestniczących oraz wymianę doświadczeń dotyczących edukacji przedszkolnej, ze szczególnym uwzględnieniem programów autorskich. Z kolei dzieci zapoznają się z różnorodnością państw zjednoczonej Europy – ich językiem, kulturą, obyczajami i historią. Łącznie w programie bierze udział 1100 dzieci.

„Wraz z naszymi partnerami, placówkami przedszkolnymi i szkolnymi z ośmiu krajów europejskich, realizujemy projekty edukacyjne, które wspierają dziecięcą kreatywność oraz uczą tolerancji” – podkreśla Agata Żurowska-Tuchowska, dyrektor i właściciel przedszkoli i szkoły podstawowej „Tęczowy Ogród”. – „Jeśli chcemy, by nasze pociechy wyrosły na osoby otwarte i umiejące odnaleźć się w międzynarodowym środowisku, powinniśmy od najmłodszych lat ułatwiać im kontakt z innymi kulturami”.

Uczestnicząc w programie Comenius, dzieci uczą się poprzez zabawę – nagrywają piosenki, np. kolędy w rodzimym języku, które potem starają się zaśpiewać dzieci z innych państw, oraz przygotowują prace związane z historią i obrzędami swojego kraju. Tak poznają różne języki oraz obyczaje, a także rozwijają umiejętność współpracy z osobami osadzonymi w innej kulturze. W przedszkolach i szkole „Tęczowy Ogród”, tak samo, jak u każdego z partnerów, powstał „Kącik Europejski” – miejsce prezentujące informacje o krajach biorących udział w programie. Podczas zajęć przedszkolaki zapoznają się ze zgromadzonymi materiałami na temat zaangażowanych w projekt państw.

Współpraca w ramach programu Comenius umożliwia wymianę doświadczeń pedagogom
z różnych krajów. Nauczyciele mogą dzielić się swoją wiedzą oraz poznać stosowane w europejskich placówkach przedszkolnych programy nauczania. W maju br. przedstawiciele partnerskich instytucji przyjechali do Polski. Obejrzeli placówki szkolne i przedszkolne „Tęczowego Ogrodu”, spotkali się z Przewodniczącą Rady m.st. Warszawy oraz zwiedzili stolicę. Szczególnie podobały im się Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie, Muzeum Powstania Warszawskiego i Stare Miasto.

Tytuł projektu europejskiego, którego partnerem jest „Tęczowy Ogród”, brzmi “When the expression and creativity meet the fantasy of little children”.

„Tęczowy Ogród” to cztery niepubliczne dwujęzyczne placówki edukacyjne w Warszawie: trzy przedszkola oraz szkoła podstawowa. Pierwsze przedszkole „Tęczowy Ogród” powstało w 2001 roku, będąc tym samym pierwszym niepublicznym przedszkolem językowym w Warszawie. Przedszkola pracują w oparciu o autorski dwujęzyczny program, którego celem jest stymulowanie harmonijnego i wszechstronnego rozwoju dziecka. Wysoką jakość nauczania potwierdzają zdobyte nagrody – w 2004 oraz w 2009 roku placówki przedszkolne otrzymały międzynarodowy certyfikat European Language Label za innowacyjność w zakresie nauczania języka angielskiego.

http://www.pressoffice.pl/dziecko,t1113843356?more=1085317631

Related posts

Top