Nowotwory Rak sutka
„Breast Friends – Przyjaciele od Piersi” już po raz 6 wspierają w walce z rakiem! Rusza kolejna edycja kampanii „Breast Friends – Przyjaciele od Piersi”,

„Breast Friends – Przyjaciele od Piersi” już po raz 6 wspierają w walce z rakiem!

Rusza kolejna edycja kampanii „Breast Friends – Przyjaciele od Piersi”, która pokazuje jak ważne są: wiedza o nowotworach i rola bliskich pomagających w zrozumieniu oraz przezwyciężaniu choroby. W tym roku można wziąć udział w wyjątkowym konkursie fotograficznym promującym wiedzę, że tylko pełne rozpoznanie typu raka piersi pozwala na zastosowanie optymalnej dla danej pacjentki terapii, a przez to zwiększa jej szanse na wyleczenie.

„Breast Friends – Przyjaciele od Piersi” to polska edycja międzynarodowej kampanii edukacyjnej prowadzonej w naszym kraju przez Stowarzyszenie „Amazonki” Warszawa-Centrum i wspieranej przez firmę Roche Polska. Celem kampanii „Breast Friends – Przyjaciele od Piersi”, jest podkreślenie szczególnej roli kogoś bliskiego podczas walki z nowotworem. W przezwyciężeniu raka piersi wiedza o chorobie odgrywa kluczową rolę. Przyjaciel jest niezastąpiony, gdyż pomaga chorej przejść przez kryzys związany z pierwszą diagnozą. Jego zadaniem jest również zadbać, aby rozpoznanie nowotworu było pełne, a pacjentka wiedziała o swoim raku jak najwięcej. Jest to ważne, ponieważ rak piersi to choroba niejednorodna, występuje wiele jego typów (m.in. HER2-dodatni i HER2-ujemny), które mają różny przebieg, rokowanie i wymagają odmiennego leczenia. Właściwe i pełne rozpoznanie choroby, w tym histopatologiczne ustalenie typu raka piersi, pozwala na zastosowanie optymalnej dla danej pacjentki terapii, a przez to zwiększa jej szanse na wyleczenie. Wizytówką kampanii „Breast Friends – Przyjaciele od Piersi” jest różowo-pomarańczowa wstążeczka, która symbolizuje przyjaciela (różowy) i różnorodność typów nowotworów piersi (pomarańczowy).

Tegoroczna, 6. już edycja „Breast Friends – Przyjaciele od Piersi”, objęta honorowym patronatem Polskiej Unii Onkologii, przybrała formę konkursu artystycznego. Zadanie konkursowe polega na wykonaniu fotografii pomnika, który w połączeniu z różowo-pomarańczowym symbolem kampanii najlepiej zaprezentuje ideę „Breast Friends – Przyjaciele od Piersi” i pozwoli promować wiedzę o roli kogoś bliskiego podczas walki z nowotworem. Nadesłane zdjęcia wraz z uzasadnieniem „Dlaczego należy oznaczać typ nowotworu piersi?” zostaną zamieszczone na Facebooku i poddane ocenie jego użytkowników. Więcej informacji o konkursie oraz regulamin dostępne są na www.amazonki.org.pl

A to już wiesz?  Światowy Dzień Świadomości Raka Jajników 8 maja

Rak piersi
Rak piersi towarzyszy ludzkości już od prawie 5000 lat. Jest najczęściej występującym wśród kobiet nowotworem złośliwym oraz drugim najbardziej powszechnym nowotworem na świecie. Każdego roku w krajach rozwiniętych diagnozowanych jest ponad 580 000 nowych przypadków raka piersi. W krajach Unii Europejskiej rak piersi jest wykrywany co 2 minuty. W Polsce rokrocznie odnotowuje się około 15 tys. nowych zachorowań na raka piersi. Według Światowej Organizacji Zdrowia tylko w tym roku rak zostanie wykryty u ponad 1 miliona kobiet. Ludzkość przez całe wieki gromadziła wiedzę na temat tej choroby i próbowała leczyć kobiety chore na raka piersi. Wraz z upływem czasu następował rozwój diagnostyki raka piersi, rozszerzała się wiedza o możliwościach jego optymalnego leczenia . Obecnie wiadomo, że istnieje wiele typów raka piersi, które rozwijają się w różnym tempie, mają różne rokowanie i odpowiadają na różne schematy leczenia.

Rak piersi – typy
Na podstawie wieloletnich badań eksperci – dochodząc do wniosku, że rak piersi nie jest chorobą jednorodną – po zdiagnozowaniu guza zalecają jego wycinek poddać badaniom histopatologicznym w celu oznaczenia typu nowotworu. Ze względu na status receptorów (białka występujące w komórce lub na jej powierzchni posiadające określone funkcje): HER2, estrogenowych (ER) i progesteronowych (PgR) rozpoznaje się różne jego typy, np. HER2-dodatni, HER2-ujemny, hormonozależny. HER2 dodatni rak piersi charakteryzuje się zwiększoną ilością białka receptorowego HER2 na powierzchni komórek guza (wynik nadekspresji HER2 lub amplifikacji genu HER2). Badania wykazały, że guzy HER2-dodatnie stanowią około 15-20% przypadków raka piersi u kobiet, a jego przebieg jest bardziej gwałtowny. Jednocześnie ten typ nowotworu umożliwia zastosowanie nowoczesnej terapii celowanej. Rak piersi hormonozależny charakteryzuje się występowaniem receptorów dla hormonów płciowych (estrogenu czy progesteronu) i zazwyczaj dobrze odpowiada na leczenie hormonalne. Guz, który nie posiada na swojej powierzchni żadnych z omawianych receptorów, określa się jako rak piersi „potrójnie ujemny”.

A to już wiesz?  Choroba Zakrzepowo-Zatorowa (ŻCHZZ)

Organizatorzy kampanii:

Głównym organizatorem kampanii jest Stowarzyszenie „Amazonki – Warszawa Centrum”, które jest najstarszym działającym w Polsce klubem kobiet po mastektomii. Stowarzyszenie od wielu lat angażuje się w działania mające na celu wsparcie i pomoc praktyczną dla kobiet z rakiem piersi oraz innych chorych na nowotwory. Więcej informacji znajduje się na stronach: www.amazonki.org.pl i www.ruchspoleczny.org.pl

Grupa Roche, z siedzibą główną w Bazylei w Szwajcarii, jest liderem wśród firm zajmujących się dostarczaniem innowacyjnych rozwiązań w zakresie ochrony zdrowia. Siłą firmy są dwa współpracujące działy: farmacja i diagnostyka. Roche, będąc największą na świecie firmą biotechnologiczną, dostarcza szeroką gamę leków stosowanych w takich dziedzinach terapeutycznych jak onkologia, wirusologia, choroby zapalne, metaboliczne oraz centralnego układu nerwowego. Firma jest również światowym liderem w dziedzinie diagnostyki in-vitro, diagnostyki onkologicznej oraz pionierem w zakresie kompleksowej opieki diabetologicznej. Strategia Roche koncentrująca się na medycynie personalizowanej ma na celu dążenie do dostarczania leków i systemów diagnostycznych, które przyczynią się znacząco do poprawy zdrowia, jakości życia oraz przedłużenia życia pacjentów. W 2011 r. Grupa Roche zatrudniała ponad 80 000 pracowników na całym świecie i przeznaczyła ponad 8 mld franków szwajcarskich na inwestycje w badania i rozwój. Firma osiągnęła wartość sprzedaży na poziomie 42,5 mld franków szwajcarskich.
Firma Genentech (Stany Zjednoczone) jest częścią Grupy Roche. Ponadto koncern posiada większościowe udziały w firmie Chugai w Japonii. Więcej informacji o Grupie Roche można uzyskać na stronie internetowej: www.roche.com
60068_101071306621965_100001572873729_4888_563287_n-001-2014-02-08 _ 19_20_38-75

61668_101272869935142_100001572873729_6630_7621709_n-002-2014-02-08 _ 19_20_38-75

BreastFriends_konkurs-003-2014-02-08 _ 19_20_38-75

HER2-004-2014-02-08 _ 19_20_38-75

Drukowanie

Drukowanie

pasek-007-2014-02-08 _ 19_20_38-75

plakat-008-2014-02-08 _ 19_20_38-75

Patroni honorowi:
www.puo.pl

Patroni medialni:

www.estilopress.com
www.ikmag.pl
www.medonet.pl
www.poradnikzdrowie.pl
www.onkologia-online.pl
www.zdrowiewieszjak.pl
www.fit.pl
www.dlazdrowia.pl
www.pastylka.pl
www.forumfarmaceutyczne.pl
www.babciapolka.pl
www.urodaizdrowie.pl
www.dlarodzinki.pl
www.glamki.pl
www.mowimyjak.pl
www.nazdrowie.pl
www.termedia.pl

Więcej informacje o kampanii:
Małgorzata Ciok, HealthWay, [email protected], tel. 608 321 921

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy